Geleceğini arıyor
Alman endüstrisinin bir simgesi, birinci sınıf bir teknoloji grubu ve Alman yaratıcılığının bir sembolü… Ruhr bölgesinin ağır sanayisindeki kökleri 1811 yılına dayanan geleneksel şirket… Essen merkezli holding şimdi Alman endüstriyel krizinin sembolü haline geldi. ThyssenKrupp’tan bahsediyorum… Yıllar süren çalkantılar ve milyar dolarlık kaybın ardından Alman sanayi grubu tekrar “kararlar yılı”yla karşı karşıya.
* * * *
Yeniden yapılanmaya gidildi, olmadı… Asansör işi gibi grubun bazı bölümleri satıldı, olmadı… Yönetimde çeşitli değişiklikler konusunda çok sayıda girişimde bulunuldu. Almanya'daki yüksek ücretler, enerji ve vergi maliyetleri, Çin'den gelen rekabet ve çelik üretiminin daha iklim dostu süreçlere dönüştürülmesi gibi devam eden yapısal zorluklar, ekonomik olumsuzluklarla birleşiyor.
* * * *
ThyssenKrupp, otomotiv endüstrisi, makine mühendisliği ve inşaat sektörü gibi önemli müşteri endüstrilerinden gelen talebin önemli ölçüde zayıfladığını bildiriyor. Satışların yüzde 7 düşüşle 35 milyar Euro’ya indiği açıklandı. Sonuç olarak grup, özellikle çelik yan kuruluşu Steel Europe'un varlıklarındaki yüksek değer kaybı nedeniyle 1,5 milyar Euroluk devasa bir zarar bildirdi. Önceki yıl zarar 2,1 milyar Euro idi.
* * * *
Şirketin çelik bölümünde 2030 yılı sonuna kadar çalışan sayısı 5 bin azaltılacak. 6 bin işin daha dış hizmet sağlayıcılara yaptırılacağı açıklandı. Bu, toplam 11 bin işin etkilendiği anlamına geliyor. Gelecekte yılda 11,5 milyon ton yerine yalnızca 8,7 ila 9,0 milyon ton çelik üretilecek. ThyssenKrupp maliyetleri azaltarak tekrar düze çıkmak istiyor. Bu yüzden 2024/25'in bir "kararlar yılı" olacağını söyleniyor.
* * * *
ThyssenKrupp’un beş iş alanı var. Çelik üreticisi ThyssenKrupp Steel Europe, denizaltı ve fırkateyn üreten denizcilik bölümü ThyssenKrupp Marine Systems, Otomotiv Teknolojisi (otomotiv endüstrisi tedarikçileri), Dekarbon Teknolojileri (endüstrideki karbondan arındırma sistemleri) ve Malzeme Hizmetleri (malzeme satıcıları ve servis sağlayıcıları). Karar yılı şirketin beş iş alanından ikisini özellikle ilgilendiriyor.
* * * *
Yaklaşık 27 bin çalışanı olan çelik bölümü ile denizaltı ve fırkateyn üreten denizcilik bölümüne çözüm aranıyor. Çelik bölümünün yüzde 20'si Çek milyarder Daniel Kretinsky’ye satılmıştı. Şimdi bu oran yüzde 50’ye çıkarılacak. Denizcilik bölümü de Ekim ayında Amerikalı finansal yatırımcı Carlyle’ye satılacaktı. Ancak ABD’li şirket ihale sürecinden çekildi. Alman hükümeti tereddüt içinde…
* * * *
ThyssenKrupp AG, dünyanın en büyük çelik üreticilerinden biridir. Thyssen AG ve Krupp şirketlerinin 1999 yılında birleşmesinden doğdu… Türklerin yakından tanıdığı bir şirket… Atatürk, Birinci Dünya Savaşı devam ederken, müttefikimiz Almanya’nın durumunu yerinde görmek amacıyla Almanya seyahatine çıkan Veliaht Sultan Vahdettin’e Osmanlı Ordusu’nun en önemli generallerinden biri olarak refakat etmişti…
* * * *
Heyet 21 Aralık 1917’de Essen’e gelmiş. Atatürk bu çerçevede Veliaht Sultan Vahdettin ile birlikte Krupp Fabrikasında incelemelerde bulunmuş, o tarihlerde Krupp Ailesi'nin rezidansı olan ve günümüzde müze olarak kullanılan Villa Hügel’de onurlarına verilen akşam yemeğine katılmış… Ayrıca hem Osmanlı hem de yeni Türkiye Cumhuriyeti döneminde ordunun en önemli silah ve cephane tedarikçilerinden biri Krupp’tu. Berlin-Bağdat Demiryolu Hattı’nın her türlü çelik ihtiyacı da Essen’deki Krupp fabrikalarından karşılanmıştı…