SAĞLIKLI YAŞAMAK İÇİN DÜZENLİ UYKU ŞART

Özel Çorlu Vatan Hastanesi Diyetisyeni Ayşe Sena Kiraz, kilo vermek ve sağlık yaşamak isteyenlere düzenli beslenme ve sporun yanı sıra, düzenli uyku uyumanın da şart olduğunu belirterek gazetemiz DEVRİM’e açıklamalarda bulundu.
10 02 2016
11518 kez okundu

Özel Çorlu Vatan Hastanesi Diyetisyeni Ayşe Sena Kiraz, gazetemiz DEVRİM’in muhabiri Tutku Akbaş’a sağlıklı beslenme, spor ve düzenli uyku konularında açıklamalarda bulundu. Kiraz, kilo vermek ve sağlık yaşamak isteyenlere düzenli beslenme ve sporun yanı sıra, düzenli uyku uyumanın da şart olduğunu kaydetti. Uykunun kilo verme üzerindeki etkilerine değinen Kiraz, “Kilo vermek isteyenler ilk olarak düzenli spor yapmayı ve sağlıklı az kalorili beslenmeyi göz önüne alarak bir zayıflama planı oluşturmakta, uyku düzeni ise genel olarak çok da ciddiye alınmamaktadır.

Nasıl ki sporsuz diyet yaptığınızda kas kaybedersiniz, uykunuzu düzenli uyumadığınızda da aldığınız besin artar ve kilo vermeniz yavaşlar. Sağlıklı yaşamak için düzenli beslenme, düzenli spor ve düzenli uyku şart.  Kilo vermeniz uyku düzeninizin olmaması durumunda salgılanan bazı hormonlar tarafından durdurulabilir. Beyne doyulduğu ve yemeyi kesmesi gerektiği sinyalini gönderen leptin hormonudur. Leptin, gece daha az salgılanan bir hormondur. Buna karşılık olarak beyne acıkıldığı sinyalini gönderen ve leptine zıt etki gösteren hormon ise ghrelin hormonudur.”

ABUR CUBURA YÖNELİYORLAR
“Gece uyumadığınızda ghrelin hormonu daha fazla salgılanırken, leptin hormonu daha az salgılanır. Ayrıca gece uykularını erteleyip geç saatler de uyuyanlar dolayısıyla geç uyanacakları için daha fazla yemek yeme ihtiyacı duyarlar. Gece uyumayan kişiler genellikle abur cubur yemeye yönelirler. Yatmaya yakın yenilen yüksek kalorili besinler vücutta yağ olarak depolanır ve yakılması oldukça güçtür” dedi.

AZ UYUMAK AÇLIĞI ARTIRIYOR
Az uyumanın insanları daha sağlıksız seçimler yapmaya teşvik ettiğini ifade eden Kiraz, geç saatlere kadar ayakta kalan insanların geceyi uyuyarak geçiren insanlara göre yemek için çok daha fazla zamanları olduğunu söyledi. Kiraz, “Japon işçilerle yapılan bir çalışmada; 6 saatten az uyuyan işçilerin dışarıda yemeye, düzensiz saat aralıklarıyla yemeye ve 6 saatten fazla uyuyan insanlara kıyasla daha fazla atıştırmaya meyilli olduklarını ortaya koydu. Yeterli uyku alamayan insanlar gün içinde daha yorgun oluyor. Bu da fiziksel aktivite için isteksizliğe sebep oluyor. Laboratuar çalışmalarında az uyuyan kişilerin vücut ısılarının düştüğü belirlendi.”

DAHA AZ YAĞ TÜKETİLİYOR
“Bu düşüş, enerji harcamasının azalmasına sebep olabilir. Uyku bozuklukları konusunda uzman olan Dr. Breus, yapılan araştırmaların obez insanların normal kilodaki insanlara göre daha az uyuduğunu gösterdiğini söylüyor. Eğer altı saatten az uyursanız, iştahınız ve şeker ihtiyacınız sabah kalktığınızda artıyor. Ayrıca, erken uyuyamayan ve yorgun olan insanlar, günde 220 kalori daha fazla alıyor. Ve sağlıklı yiyeceklerle, şekerli atıştırmalıklar arasında, genellikle tercihlerini şekerli yiyeceklerden yana kullanıyorlar. Genel itibariyle az uyuyan kişiler %6 oranında daha fazla kalori alıyor. Az uyuyan kişiler daha fazla uyumaya başladıkları zaman daha sağlıklı yemeye, daha az karbonhidrat ile daha az yağ tüketmeye başlıyorlar.” 

UYKUSUZLUK PROBLEMİ İÇİN NE YENMELİDİR?
Kafein içeren içeceklerden uzak durulmalı gerektiğini; Kahve, çay, çikolata ve enerji içeceği gibi içecekler tüketmenin uykusuzluk sorununu ortaya çıkardığını belirten Kiraz, uyku sorununa yardımcı olacak besinler tüketilmesi konusunda uyarılarda bulundu. Kiraz, “Ilık süt, yoğurt, kefir, badem, muz, elma, kayısı, bal, papatya çayı, uykusuzluk problemini ortadan kaldıracak besinlerdir. Ayrıca gece uyumadan en az 2 3 saat önce yemek yemeyi bırakmalısınız. Akşam yemeklerinde mümkün olduğunca hafif yemekler tercih edilmelidir. Ağır yağlı yemekler yerine çorba, salata ve sebze yemekleri tercih edilmelidir.”

METABOLİZMA HIZLANIYOR
“Akşam yemekten sonra çay, kahve gibi içecekler içilmemelidir. Erken saatte uyuyup erken saatte uyanmaya özen göstermelisiniz. Erken uyanırsanız metabolizmanız daha hızlı çalışmaya başlar ve kilo vermek de daha da kolaylaşır. Yaptığınız sporlar gece daha iyi bir uyku uyumanıza yardımcı olmaktadır. Yatmadan hemen önce spor yapmamaya özen göstermelisiniz. Sabah sporu yaparak metabolizmanızı hızlandırabilirsiniz” dedi.
Tutku AKBAŞ

 

Whatsapp
google_160x600